اقتصاد اسلامی

موضوعات اسلامی بخصوص در رابطه با اقتصاد اسلامی در وبلاگ خواهد آمد.

اقتصاد اسلامی

موضوعات اسلامی بخصوص در رابطه با اقتصاد اسلامی در وبلاگ خواهد آمد.

۶ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

۲۸
دی


خطبه ی اوّل
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی
خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله
الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّةالله فی الارضین و صلّ الله علی ائمّة المؤمنین و هداة
المستضعفین و حماة المؤمنین.
همه ی برادران عزیز را و خودم را دعوت میکنم و توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی. اگر نصرت الهی را میخواهیم
در تقوا است ؛ اگر توفیقات الهی را میخواهیم، هدایت الهی را میخواهیم در تقوا است ؛ اگر فرج و گشایشدر مسائل
شخصی و اجتماعی را میخواهیم در تقوا است ؛ همه باید کوشش کنیم که تقوای الهی را معیار کار خودمان قرار
بدهیم. در نماز جمعه آنچه مهم است، توصیه ی به تقوا است ؛ خود این حقیر بیشتر از شما محتاج این توصیه
هستم و امیدواریم خدای متعال توفیق بدهد بتوانیم هر کدام به حدّ وسع خودمان تقوای الهی را رعایت کنیم.
یک آیه ی پُر مغز و پُر مضمونی -مثل بقیّه ی آیات قرآن- در سوره ی ابراهیم هست. امروز بحث من پیرامون این
آیه و آیات بعد از این آیه است. میفرماید که وَلَقَداَرسَلنا موسیّْ بِئئایّْتِن اِّ اَن اَخ رِج قَومَکَ مِنَ الظُّلُمّْتِ اِلَی النّورِ
وَذَکِّرهُم بِاَیّامِ الله ؛ ( ۱) توصیه میکند، دستور میدهد حضرت موسیٰ را که »ذَکِّرهُم بِاَیّامِ الله «. دو احتمال در معنای
»ذَکِّرهُم بِاَیّامِ الله « هست که در مقصودی که ما از این آیه داریم فرقی نمیکند. یک احتمال این است که منظور این
است که ایّام الله را به یاد آنها بیاور ؛ یک احتمال هم اینکه مقصود این است که به وسیله ی ایّام الله خدا را، دین را،
قیامت را به یاد آنها بیاور. اهمّیّت ایّام الله در اینجا معلوم میشود که موسیٰ پیامبر عظیم الشأن الهی مأمور است که
ایّام الله را به یاد مردم بیاورد. بعد میفرماید: اِنَّ فی ذّْلِکَ لَأیّْتٍ لِکُلِّ صَبّارٍشَکور. ( ۲) ایّام الله آیه اند، نشانه اند، دلیل
راهند. برای چه کسانی؟ برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبّارند و شکورند. صبّار یعنی کسی که سر تا پا
استقامت و صبر است، یکسره اهل صبر و استقامت، شکور یعنی آن کسی که نعمت را می شناسد و شکرگزاری میکند
که حالا درباره ی این شکرگزاری من عرایضی خواهم کرد. بعد در آیه ی بعد میفرماید که حضرت موسی این دستور را
عمل کرد: وَ اِذ قالَ موسیّْ لِقَومِهِ اذکُروا نِعمَةَ اللهِ عَلَیکُم اِذ اَنجیّْکُم مِن ءالِ فِرعَونَ ؛ ( ۳) به یاد آنها آورد نجاتشان از
دست فرعون را، فرعونیان را، از دست قدرت فائقه و غالب ستمگر را که چطور شما را نجات داد ؛ این از ایّام الله است
یکی از نمونه های ایّا م الله این است ؛ اِذ اَنجیّْکُم مِن ءالِ فِرعَونَ. پس این [روز] یکی از ایّام الله شد ؛ آن وقتی که
جوامع و انسانها و اقوام از دست قدرتهای ستمگر نجات پیدا میکنند. بعد دنباله ی این ندای عمومی پروردگار است،
صدای بلند خدا است: وَ اِذ تَ اَذَّنَ رَبُّکُم، »تأذّن « یعنی با صدای بلند خدای متعال به همه اعلان میکند که لَئِن
شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم ؛ اگر شکرگزاری کردید، ما آن نعمتی را که به شما دادیم این را روزبه روز افزایشخواهیم داد، زیاد
صفحه 1 / 12ر

  • ابوالفضل سامی
۱۳
دی
بسم الله الرحمن الرحیم ملت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةالله ارواحنا فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود.با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -و نیز همه‌ی دشمنان- بدانند خط جهاد و مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد. ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ جهان اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸
  • ابوالفضل سامی
۱۳
دی

شهادت سرباز سرافراز لشکر خداوند تبریک و تسلیت باد.

  • ابوالفضل سامی
۱۰
دی

abolfazlsamy.mihanblog.ir

  • ابوالفضل سامی
۱۰
دی
برداشت از رفتار اقتصادی در قرآن505- تباه شدن اعمال خود (آیه 32 و33 سوره محمد صلی الله علیه و آله) در آیات 32 و33 سوره شریفه محمّد (صلی الله علیه و آله و سلّم)، به کافرانی که مردم را از راه خداوند باز می دارند هشدار می دهد که با مخالفت خود به خداوند زیان نرسانده و فقط اعمال خود را نابود می کنند. ۳۲- إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللّهِ وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدى لَنْ یَضُرُّوا اللّهَ شَیْئاً وَ سَیُحْبِطُ أَعْمالَهُمْ ۳۳-یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ ترجمه: ۳۲ ـ آنان که کافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند و بعد از روشن شدن هدایت براى آنان (باز) به مخالفت با رسول (خدا) برخاستند، هرگز زیانى به خدا نمى رسانند، و (خداوند) به زودى اعمالشان را نابود مى کند! ۳۳ ـ اى کسانى که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را، و اطاعت کنید رسول (خدا) را، و اعمال خود را باطل نسازید![1]  مراد به « الَّذِینَ کَفَرُواْ » در اینجا رؤسای کفر و ضلالت در مکه است و البته سایر رؤسای کفر به آنان ملحق هستند؛ این کفار هیچ ضرری به خداوند نمی زنند، چون کید و نقشه هایشان به ضرر خودشان برمی گردد« وسیحبط اعمالهم» و آنچه برای خاموش کردن نور خدا به کار می برند، هدر می رود.[2] بازداشتن مردم از راه خدا، در قالب‏‌هاى متعدّدى مى‏‌تواند صورت گیرد از جمله: تحریف قانون الهى، بدعت‏‌گذارى در دین، ایجاد شک در باورهاى مردم، (نظیر «أتعلمون أنّ صالحاً مرسل»( اعراف، 75)، از کجا مى‏‌دانید که صالح پیامبر است؟)، تضعیف رهبران الهى (نظیر گفتن شاعر، کاهن، ساحر و مجنون به پیامبران)، تهدید مردم براى جلوگیرى از ایمان آوردن، سرگرم کردن مردم به مسائل لغو و غیر ضرورى، ایجاد جنگ و جدال، وضع قوانین دست و پاگیر براى جلوگیرى از کارهاى الهى، در رأس قرار گرفتن نااهلان در امور دینى و ایجاد شایعه براى افراد لایق. انسان گاهى به جاى حق پذیرى و اقدام در مسیر رشد و کمال خود، با حق به ستیز برخاسته و خود را به صورت بدترین عنصر در مى‏‌آورد: - با خدا، دشمنى و لجاجت مى‏‌کند. «کفروا... بعد ما تبیّن» - با پیامبر، مخالفت و سرسختى دارد. «شاقّوا الرسول» - با مردم، دشمنى کرده و مانع حق پذیرى آنان مى‏‌شود. «صدّوا عن...» - با خود دشمنى کرده و باعث نابوى و هلاکت خویش مى‏‌شود. «سیحبط اعمالهم».[3]  در آیات و روایات، برخى اعمال و گفتارها سبب بطلان اعمال معرّفى شده‏‌اند، از جمله: 1. منّت گذاشتن و آزار دادن نیازمندان، که پاداش انفاق را محو مى‏‌کند. «لاتبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذى»(87) 2. بى‏‌ادبى نسبت به رهبران الهى، «لاترفعوا اصواتکم فوق صوت النبى أن تحبط اعمالکم»(88) صداى خود را بر صداى پیامبر برتر قرار ندهید تا کارهایتان تباه نشود. 3. عُجب و حسد. «الهى عبّدنى لک و لاتفسد عبادتى بالعجب»(89) چنانکه امام صادق‏‌علیه السلام فرمودند: «انّ الحسد یأکل الایمان کما تأکل النّار الحطب»(90) حسد نیکى‏‌ها را نابود مى‏‌کند همان گونه که آتش هیزم را مى‏‌سوزاند. 4. شرک به خدا. «لئن أشرکت لیحبطنّ عملک»(91) اگر شرک ورزى قطعاً عمل تو را تباه مى‏‌کند. 5. ریا که گونه‏‌اى از شرک است. «الّذین ینفقون أموالهم رئاء النّاس...»(92) در حدیث مى‏‌خوانیم که رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: هرکس یک «سبحان اللّه» بگوید، درختى در بهشت براى او کاشته مى‏‌شود. شخصى گفت: پس ما (که همواره به این ذکر مشغولیم) درختان بسیار زیادى در آنجا داریم!. حضرت آیه فوق را تلاوت کرده و فرمودند: مواظب باشید آتشى پس از آن نفرستید تا آنها را بسوزاند.(93) در مورد معناى عبارتِ «لاتبطلوا أعمالکم» با توجّه به صدر آیه، سه وجه مى‏‌توان ذکر کرد: الف) ایمان خود را حفظ کنید و مشرک نشوید که اعمالتان باطل مى‏‌شود. زیرا شرک اعمال را تباه مى‏‌کند. «لئن أشرکت لیحبطنّ عملک»(94) ب) با ترک اطاعت از رسول خدا، اعمالتان را تباه نسازید. ج) با منّت گذاشتن به پیامبر، اعمال خود را تباه نکنید. چنانکه خداوند مى‏‌فرماید: «یمنّون علیک أن اسلموا قل لا تمنّوا علىّ اسلامکم»(95)[4] 87) بقره، 264. 88) حجرات، 2. 89) دعاى مکارم الاخلاق. 90) کافى، ج‏‌2، ص 306. 91) زمر، 65. 92) نساء، 38. 93) تفسیر نورالثقلین. 94) زمر، 65. 95) حجرات،17. پیام ها: 1- کفر، سرچشمه‏‌ى ظلم به خود، جامعه و پیامبران است. «کفروا... صدّوا... شاقّوا الرسول» 2- خداوند با ارائه راههاى هدایت و کمال، با مردم اتمام حجّت مى‏‌کند. «تبیّن لهم الهُدى» (شناخت حقّ، تکلیف و مسئولیّت انسان را بیشتر مى‏‌کند) 3- کفر و تلاش منحرفان هیچ گونه لطمه‏‌اى به خداوند نمى‏‌زند. «لن یضروا اللّه» 4- عناد و لجاجت بعد از آگاه شدن، سبب تباه شدن اعمال است. «سیحبط اعمالهم» 5- برخی با نحوه عمل خود، تمام اعمال را که انجام داده اند، حبط و بی پاداش و بی اثر می کنند.« سیحبط اعمالهم» 6- گرچه مخاطب قرآن، مؤمنان هستند، امّا ذکر این عنوان در آغاز برخى آیات، بیانگر شخصیّت دادن و تکریم آنان است. «یا أیها الّذین آمنوا أطیعوا اللّه...» 7- اولویّت‏‌ها و سلسله مراتب را مراعات کنیم. در اینجا نام خداوند قبل از پیامبر آمده است. «أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول» 8- لازمه‏‌ى ایمان، تسلیم بودن و اطاعت از فرامین خدا و رسول است. «یا أیّها الّذین آمنوا أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول» 9- دستورات دین، دو نوع است: دستورات ثابت که از طرف خداوند است. «أطیعوا اللّه» و دستورات متغیّر که به مقتضاى ضرورت‏‌ها و نیازها از طرف حاکم اسلامى صادر مى‏‌شود. «أطیعوا الرّسول» 10- پیامبر اسلام‏‌صلى الله علیه وآله معصوم است. فرمان اطاعت از پیامبر بدون هیچ قید و شرطى، نشانه عصمت او و واجب الاتباع بودن اوست. «أطیعوا الرسول» 11- مؤمنان، به ایمان خود مغرور نشوند که اعمالشان در معرض خطر است. «الّذین آمنوا... لاتبطلوا أعمالکم»[5] [1] - تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی با همکاری جمعی از نویسندگان؛جلد 21، صفحه 483. [2] - ترجمه تفسیر المیزان؛ سید محمد حسین طباطبایی، جلد36؛ صفحه 75. [3] - تفسیر نور، محسن قرائتی؛ جلد11 ، صفحه 96. [4] - تفسیر نور، محسن قرائتی؛ جلد11 ، صفحه 97 و 98. [5] - تفسیر نور، محسن قرائتی؛ جلد11 ، صفحه 97 الی 99.
  • ابوالفضل سامی
۰۷
دی
در آیات 29 و30 سوره شریفه محمّد (صلی الله علیه و آله و سلّم)، سخن از آشکار کردن کینه بیماردلان است که از چهره و نوع سخن گفتن آنان قابل تشخیص است. ۲۹- أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ یُخْرِجَ اللّهُ أَضْغانَهُمْ ۳٠- وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِیماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللّهُ یَعْلَمُ أَعْمالَکُمْ ترجمه: ۲۹ - آیا کسانى که در دلهایشان بیمارى است گمان کردند خدا کینه هایشان را آشکار نمى کند؟! ۳٠ - و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان مى دهیم تا آنان را با قیافه هایشان بشناسى، هر چند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان بشناسى؛ و خداوند اعمال شما را مى داند. «ضَغن» به معناى کینه شدید است، مراد به جمله « » اشخاص ضعیف الایمان است و شاید مراد کسانی باشد که از اول با ایمانی ضعیف ایمان آورده و سپس به سوی نفاق متمایل شده و در آخر از ایمان به کفر برگشته اند. حضرت على‏‌علیه السلام مى‏‌فرماید: هر کس چیزى را به راز در دل نگه دارد، در لابلاى سخنان و در چهره‏‌اش نمایان مى‏‌شود.( نهج‏‌البلاغه، حکمت 26.) هنگامى که رسول خداصلى الله علیه وآله در غدیر خم، حضرت على‏‌علیه السلام را به جانشینى خود منصوب کرد، بعضى گفتند: محمّد در بالا بردن بازوى پسر عمویش (از تعصّب فامیلى و فامیل مدارى) کوتاهى نمى‏‌کند. آنگاه این آیات نازل شد.(تفسیر برهان). پیام ها: 1- سوء استفاده از ستّاریت خداوند عملى منافقانه و بیمار دلى است. «أم حسب» 2- رسوایى گنهکاران مخصوص قیامت نیست، بلکه در دنیا نیز امکان رسوائى هست. «ام... ان لن یخرج اللّه اضغانهم» 3- با افشاگرى، منافقان را رسوا و خواب خوش را از آنان بگیریم. «ولو نشاء لاریناکهم...» 4- حسادت و کینه، از عوامل بروز بیمارى نفاق و دورویى است. «فى قلوبهم مرض... أضغانهم» 5 - خلق و خوى درونى انسان، در قیافه و چهره تأثیر گذار است و سیماى انسان تا حدود زیادى بیانگر سیرت اوست. «فلعرفتهم بسیماهم» 6- نه فقط اصل سخن، بلکه لحن سخن نیز باید مؤدّبانه باشد. بى‏‌ادبى منافقان در سخن گفتن، نفاق درونى آنان را آشکار مى‏‌سازد. «لتعرفنّهم فى لحن القول»
  • ابوالفضل سامی